Waarom je Instagram niet aan de stagiair moet overlaten

Je wilt Instagram gaan gebruiken voor je bedrijf, maar je weet nog niet zeker of je hier een professional voor nodig hebt. Misschien kan de stagiair dit ook wel regelen? Die is tenslotte de hele dag met z’n smartphone in de weer. In dit artikel 4 redenen om een professional in te huren om je Instagram-account te beheren.

1. Er zijn tientallen geschreven en ongeschreven regels op Instagram

Net als op andere social media zijn er op Instagram allerlei regels, geschreven en ongeschreven. Hopelijk weet je wel wat een hashtag en een regram zijn, maar is het handig of juist not done om heel veel hashtags te gebruiken? En heb je toestemming nodig voor een regram? Als je je niet aan de ongeschreven regels van Instagram houdt sla je niet alleen een slecht figuur, maar hou je ook je eigen groei tegen.

2. Instagram verandert voortdurend

Instagram is net als Facebook een veranderend medium. Wist je dat Facebook in het begin nog helemaal geen ‘like’-functie had? Dat kunnen we ons nu bijna niet meer voorstellen. Ook op Instagram komen en verdwijnen er functies, denk aan de introductie van video, nieuwe filters en bewerkingsopties. Het bijhouden van deze ontwikkelingen kost onnodig veel tijd als het niet je vak is. Ook gewoontes op Instagram veranderen steeds, een professional zorgt ervoor dat jouw account altijd up to date is.

3. Een Instagram-account bijhouden kost veel tijd, vooral ’s avonds

Het bijhouden van een Instagram-account is niet iets dat je makkelijk doet in kantooruren. Het werkt veel beter als je net als je volgers ‘altijd’ online bent, en snel kan reageren op grote gebeurtenissen. De optimale tijd om te posten op Instagram is op de meeste dagen in de avond, als je overdag op kantoor werkt heb je ’s avonds waarschijnlijk weinig zin om je met Instagram bezig te houden.

4. Een professional signaleert trends op tijd

Eén van de eerste social media-trends was planking, daarna hebben we nog de Ice Bucket Challenge gehad en er zullen ongetwijfeld nog veel volgen. In sommige gevallen kan het leuk zijn voor je bedrijf om op een trend in te haken, zoals grote bedrijven als KLM en Hema regelmatig doen. Een Instagram-professional signaleert deze trends al in een vroeg stadium, zodat je ruim de tijd hebt om een creatieve insteek te bedenken en trendsetter te zijn in plaats van trendvolger.

Geef een reactie